måndag 3 december 2012

Årets bästa skivor: 9. I Bet On Sky, Dinosaur Jr.


För mig var J Mascis fjolårsskiva Several Shades of Why väldigt viktig när det gällde att förstå Mascis och Dinosaur Jr.

Jag ska erkänna att jag tidigare mest hört gitarrsolon när jag lyssnat på Mascis, oavsett i vilken konstellation han spelat. Vilket är bra, men Several Shades of Why lyfte fram melodierna, de ofta väldigt melankoliska melodierna, på ett sätt som jag hade missat fram till dess.

I Bet On Sky är bitvis traditionell Dinosaur Jr., men också, tror jag, påverkad av att J Mascis och hans kamrater insett att det inte är absolut nödvändigt att hela tiden vrida upp förstärkaren till elva och köra sjuminuterssolon.

Det saknas inte gitarrsolon, men det saknas inte heller bärande melodier. Watch The Corners, första "singeln" som gavs bort som gratis MP3:a, är bland det hittigaste bandet skrivit. Lou Barlows Rude är nästan uppsluppen.

Det är givetvis J Mascis släpiga stämma och mustiga gitarr vi vill höra mest och då är I Bet On Sky en garanterad vinstlott.

Årets bästa skivor: 10. A Different Kind of Truth, Van Halen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar